6-7-aastaste laste eeldatavad oskused digi- ja robootikavahendite kasutamisel
Bee-Bot roboteid kasutavad 3-7- aastased lapsed
Blue-Bot roboteid koos käsulugejatega kasutavad 3-7-aastased lapsed
Laps...
- saab esimesed teadmised programmeerimisest ja seadme juhtimisest;
- loendab Bee-Boti ja Blue-Boti teekonna sammud punktist A punkti B;
- programmeerib iseseisvalt, sisestab Blue-Boti käigud käskluse alusele;
- programmeerib käigud, kasutab seejuures mõisteid parem-vasak, edasi-tagasi, otse-kõrvale;
- näeb punktist A punkti B liikumisel erinevaid võimalusi;
- suudab teise lapse programmeerimist jälgides määrata Bee-Boti ja Blue-Boti sihtpunkti;
- mõistab põhjus - tagajärje seoseid;
- loob mängukeskkonna ja programmeerib roboti teekonna;
- räägib erinevaid lugusid kasutades pildimatti.
Ozobot roboteid kasutavad 3-7- aastased lapsed
Laps…
- paneb Ozoboti tööle;
- teab, et Ozobot liigub mööda ettetõmmatud joont;
- joonistab Ozobotile markereid kasutades teekonna;
- tegutseb õpetaja antud juhiste alusel;
- mõistab, et Ozoboti liikumiseks on oluline joone õige jämedus;
- koostab lihtsamaid värvikombinatsioone punktist A punktist B liikumiseks;
- programmeerib teekonna tahvelarvutis, kasutades värvikoode;
- kalibreerib Ozobot robotit;
- näeb kuidas robot andurite abil reageerib erinevatele joontele ja värvikoodidele.
Dash & Dot Wonder roboteid kasutavad 5-7-aastased lapsed
Laps…
- kasutab visuaalseid programmeerimise keskkondi Blockly, Wonder, Path, Go;
- loob mängukeskkonna, programmeerib teekonna ning tegevused;
- rakendab samaaegselt nii loovust kui ka loogilist mõtlemist;
- omandab esmased programmeerimise võtted;
- hindab ja tunnetab liikuva objekti kiirust;
- lahendab mänguliselt ja loovalt erinevaid probleeme;
- teeb koostööd ja suhtleb eakaaslastega;
- tegutseb eesmärgipäraselt.
LegoWeDo2.0 komplekte kasutavad 5-7-aastased lapsed
Laps…
- kasutab WeDo2.0 tarkvara, konstrueerib vastavalt juhendile LEGO klotsidest mudeleid ja paneb neid liikuma;
- teeb konstrueerimisel koostööd;
- tegutseb etapi kaupa juhendi järgi;
- kontrollib enda või kaaslase tehtud lahenduse etappe ning leiab juhendi abil eksimuse;
- lahendab peenmotoorikat nõudvaid ülesandeid;
- selgitab kaaslastele ülesande lahendamise käiku.
Lotte interaktiivset loodusmängu kasutavad 5-7-aastased lapsed
Laps…
- teeb koostööd;
- kasutab jutupliiatsit, lülitab pliiatsit sisse-välja, kuulab küsimusi ja vastuseid;
- saab uusi teadmisi looduse kohta kuulates jutupliiatsit ja vaadates küsimuste juures olevaid loodusfotosid;
- tutvub Eesti looduse elurikkusega;
- vastab loodusteemalistele küsimustele;
- ootab oma järjekorda;
- loendab täppe täringul (1-6);
- nimetab geomeetrilisi kujundeid: ring, ruut, kuup, ristkülik;
- nimetab värve;
- rühmitab kaarte värvi alusel;
- paneb kokku pusle/mängulaua;
- loendab mängukaarte.
Jutupliiatseid kasutavad 4-7-aastased lapsed
Laps…
- vajutab Lotte interaktiivse loodusmängu mängimiseks ja helindatud raamatute kuulamiseks ning sõna- ja silbipuslede kasutamiseks jutupliiatsi tööle, lõpetades lülitab välja.
Qobo tigu kasutavad 2-7-aastased lapsed
Erinevad mängurežiimid (puslerada, kaartide skännimine, matemaatika laiendus ning arvutis programmeerimise võimalus).
Laps…
- programmeerib puslekaartidest teole sobiva raja jälgides alusruudustikku ja lähteülesannet;
- kasutab digipädevusi ning mõistab algtasemel programmeerimisloogikat;
- kuulab teo poolt öeldud juhiseid, täidab neid – nt puuduta mind, pane mind alguse kaardile jne;
- vajutab Qobo tööle, asetab alguse kaardile;
- kasutab lõpukaardina punast teemanti;
- kasutab mõisteid paremale, vasakule otse;
- nimetab puuvilju, värvusi, sõidukeid.
Matemaatiline lisa:
Laps…
- märkab ja jätkab mustreid ning seeriaid;
- liidab ja lahutab 12piires;
- orienteerub ruumis - kavandab roboti liikumisteekonda kasutades mõisteid: edasi, vasakule-paremale, otse;
- kasutab märke: +,-, >, <, =;
- leiab lahendusi probleemidele ja planeerib oma tegevust etappide kaupa.
Makeblock mTiny robotit kasutavad 3-7-aastased lapsed
Laps…
- käivitab mTiny keerates teda saba nupust;
- kalibreerib roboti õigel kaardil või vajutab juhtpliiatsil 3 nuppu korraga alla;
- laob pusletükkidest mTinyle raja – tänava vaate + tegevuskaartidega raja valides robotile sobiva tegevuse - jalgpall, magamine, söömine, pesemine, kodu jne;
- kasutab roboti juhtimiseks koodikaarte ja juhtpliiatsit kasutades seejuures mõisteid otse, paremale, vasakule;
- loendab roboti käike;
- korrutab koodikaartide abil mTiny käike;
- muudab roboti välimust kassiks, koeraks, tibuks;
- kasutab käikude alguse ja lõpu tähistamiseks õiget lippu või lõpukaarti;
- väljendab koodikaartide abil mTiny emotsioone - rõõmus, kurb, õnnelik;
- lahendab algoritmilist mõtlemist kasutades juturaamatu väljakutseid;
- mängib mTinyga golfi, teeb võidusõitu.
Makeblock mTiny avastajakomplekti kasutavad 3-7-aastased lapsed
Lisaks Makeblock mTiny oskustele...
Laps…
- vahetab mTiny markerit;
- joonistab kirjamatti ja koodikaarte kasutades tähti, numbreid(1-9) ja kujundeid (kuusnurk, ruut, kolmnurk, romb, ristkülik, viisnurk, ring, trapets) ning sirg- ja lainejoont valides väga väikese, väga suure, väikese, suure või keskmise kujunduse;
- mängib klaverimati abil koera, kassi, ja klouni häälega pilli;
- loob noodikaartide abil muusikat.
I-Pad + Osmo Genius Kit 2017 mänge kasutavad 4-7-aastased lapsed
Laps…
- avab ja sulgeb IPadi;
- paigaldab õigele kohale tegevusaluse ja peegli;
- kasutab äppe Masterpiece (peegel-joonistamine), TangramEDU (ruumiline mõtlemine ja kujundid), NumbersEDU (loendamine ja arvutamine).
TTS maastikurobot
Laps…
- kasutab programmeerimisnuppe: edasi, tagasi (nooled), 45 kraadi vasakule/paremale, käskude käivitamine (start), pausi tegemine, mälu tühjendamine-, takistuste vältimine kiiruse muutmine ja roboti sisselülitamine;
- kontrollib robotit tahvelarvutiga;
- kontrollib robotit TTS käsulugejaga (TTS TacTile Code Reader).
TTS Flex-View digitaalne mikroskoop
Laps
- avab arvutis xploview rakenduse;
- ühendab mikroskoobi arvutiga;
- kinnitab mikroskoobi alusruudustikule;
- keerab vaadeldava eseme suurendamiseks mikroskoobi valitsat;
- vajutab fotode ja videote tegemiseks pildistamise nuppu;
- salvestab rakenduses tehtud fotosid ja videoid.
Tahvelarvuteid ja IPade kasutavad 4-7-aastased lapsed
Laps…
- lülitab tahvelarvutit sisse-välja;
- kasutab hariduslike robotite programmeerimiseks äppe: Blockly, Wonder, Path, Go, LegoWeDo2, Sphero play, Lego Education Train, CodingExpress, Rugged Robot, ScratchJR, Sphero Play, WeDo2.0, Wonder, Xylo;
- kasutab teadmiste kinnistamiseks rakendusi: ALPA, Harjutaja, Kahoot, QR Scanner;
- kasutab animatsiooni loomiseks äppe: Filmora, Stop Montion Studio;
- IPadi Osmo mängudes kasutab äppe: Masterpiece, Tangram, Math.
Virtuaalreaalsuse (VR) prille kasutavad 5–7-aastased lapsed
Laps…
- kogeb ja uurib turvalist virtuaalset keskkonda;
- mõistab paremini ruumilisi suhteid (ees–taga, üleval–all, vasak–parem) ning orienteerub 3D-ruumis;
- kirjeldab sõnadega, mida ta virtuaalkeskkonnas nägi või koges;
- teab ja järgib VR-i kasutamise reegleid (privaatsus, turvaline asend, ekraaniaeg);
- küsib abi, kui VR-keskkond tekitab segadust või ebamugavust;
- teeb VR-kogemuse järel arutelus koostööd, kuulates ja jagades oma tähelepanekuid;
- eristab juhendamisel virtuaalset ja päris maailma elemente.