6-7-aastaste laste eeldatavad oskused digi- ja robootikavahendite kasutamisel

Bee-Bot roboteid kasutavad 3-7- aastased lapsed

Blue-Bot roboteid koos käsulugejatega kasutavad 3-7-aastased lapsed

Laps...

  • saab esimesed teadmised programmeerimisest ja seadme juhtimisest;
  • loendab Bee-Boti ja Blue-Boti teekonna sammud punktist A punkti B;
  • programmeerib iseseisvalt, sisestab Blue-Boti käigud käskluse alusele;
  • programmeerib käigud, kasutab seejuures mõisteid parem-vasak, edasi-tagasi, otse-kõrvale;
  • näeb punktist A punkti B liikumisel erinevaid võimalusi;
  • suudab teise lapse programmeerimist jälgides määrata Bee-Boti ja Blue-Boti sihtpunkti;
  • mõistab põhjus - tagajärje seoseid;
  • loob mängukeskkonna ja programmeerib roboti teekonna;
  • räägib erinevaid lugusid kasutades pildimatti.

Ozobot roboteid kasutavad 3-7- aastased lapsed

Laps…

  • paneb Ozoboti tööle;
  • teab, et Ozobot liigub mööda ettetõmmatud joont;
  • joonistab Ozobotile markereid kasutades teekonna;
  • tegutseb õpetaja antud juhiste alusel;
  • mõistab, et Ozoboti liikumiseks on oluline joone õige jämedus;
  • koostab lihtsamaid värvikombinatsioone punktist A punktist B liikumiseks;
  • programmeerib teekonna tahvelarvutis, kasutades värvikoode;
  • kalibreerib Ozobot robotit;
  • näeb kuidas robot andurite abil reageerib erinevatele joontele ja värvikoodidele.

Dash & Dot Wonder roboteid kasutavad 5-7-aastased lapsed

Laps…

  • kasutab visuaalseid programmeerimise keskkondi Blockly, Wonder, Path, Go;
  • loob mängukeskkonna, programmeerib teekonna ning tegevused;
  • rakendab samaaegselt nii loovust kui ka loogilist mõtlemist;
  • omandab esmased programmeerimise võtted;
  • hindab ja tunnetab liikuva objekti kiirust;
  • lahendab mänguliselt ja loovalt erinevaid probleeme;
  • teeb koostööd ja suhtleb eakaaslastega;
  • tegutseb eesmärgipäraselt.

LegoWeDo2.0 komplekte kasutavad 5-7-aastased lapsed

Laps…

  • kasutab WeDo2.0 tarkvara, konstrueerib vastavalt juhendile LEGO klotsidest mudeleid ja paneb neid liikuma;
  • teeb konstrueerimisel koostööd;
  • tegutseb etapi kaupa juhendi järgi;
  • kontrollib enda või kaaslase tehtud lahenduse etappe ning leiab juhendi abil eksimuse;
  • lahendab peenmotoorikat nõudvaid ülesandeid;
  • selgitab kaaslastele ülesande lahendamise käiku.

Lotte interaktiivset loodusmängu kasutavad 5-7-aastased lapsed

Laps…

  • teeb koostööd;
  • kasutab jutupliiatsit, lülitab pliiatsit sisse-välja, kuulab küsimusi ja vastuseid;
  • saab uusi teadmisi looduse kohta kuulates jutupliiatsit ja vaadates küsimuste juures olevaid loodusfotosid;
  • tutvub Eesti looduse elurikkusega;
  • vastab loodusteemalistele küsimustele;
  • ootab oma järjekorda;
  • loendab täppe täringul (1-6);
  • nimetab geomeetrilisi kujundeid: ring, ruut, kuup, ristkülik;
  • nimetab värve;
  • rühmitab kaarte värvi alusel;
  • paneb kokku pusle/mängulaua;
  • loendab mängukaarte.

Jutupliiatseid kasutavad 4-7-aastased lapsed

Laps…

  • vajutab Lotte interaktiivse loodusmängu mängimiseks ja helindatud raamatute kuulamiseks ning sõna- ja silbipuslede kasutamiseks jutupliiatsi tööle, lõpetades lülitab välja.

Qobo tigu kasutavad 2-7-aastased lapsed

Erinevad mängurežiimid (puslerada, kaartide skännimine, matemaatika laiendus ning arvutis programmeerimise võimalus).

Laps…

  • programmeerib puslekaartidest teole sobiva raja jälgides alusruudustikku ja lähteülesannet;
  • kasutab digipädevusi ning mõistab algtasemel programmeerimisloogikat;
  • kuulab teo poolt öeldud juhiseid, täidab neid – nt puuduta mind, pane mind alguse kaardile jne;
  • vajutab Qobo tööle, asetab alguse kaardile;
  • kasutab lõpukaardina punast teemanti;
  • kasutab mõisteid paremale, vasakule otse;
  • nimetab puuvilju, värvusi, sõidukeid.

Matemaatiline lisa:

Laps…

  • märkab ja jätkab mustreid ning seeriaid;
  • liidab ja lahutab 12piires;
  • orienteerub ruumis - kavandab roboti liikumisteekonda kasutades mõisteid: edasi, vasakule-paremale, otse;
  • kasutab märke: +,-, >, <, =;
  • leiab lahendusi probleemidele ja planeerib oma tegevust etappide kaupa.

Makeblock mTiny robotit kasutavad 3-7-aastased lapsed

Laps…

  • käivitab mTiny keerates teda saba nupust;
  • kalibreerib roboti õigel kaardil või vajutab juhtpliiatsil 3 nuppu korraga alla;
  • laob pusletükkidest mTinyle raja – tänava vaate + tegevuskaartidega raja valides robotile sobiva tegevuse - jalgpall, magamine, söömine, pesemine, kodu jne;
  • kasutab roboti juhtimiseks koodikaarte ja juhtpliiatsit kasutades seejuures mõisteid otse, paremale, vasakule;
  • loendab roboti käike;
  • korrutab koodikaartide abil mTiny käike;
  • muudab roboti välimust kassiks, koeraks, tibuks;
  • kasutab käikude alguse ja lõpu tähistamiseks õiget lippu või lõpukaarti;
  • väljendab koodikaartide abil mTiny emotsioone - rõõmus, kurb, õnnelik;
  • lahendab algoritmilist mõtlemist kasutades juturaamatu väljakutseid;
  • mängib mTinyga golfi, teeb võidusõitu.

Makeblock mTiny avastajakomplekti kasutavad 3-7-aastased lapsed

Lisaks Makeblock mTiny oskustele...

Laps…

  • vahetab mTiny markerit;
  • joonistab kirjamatti ja koodikaarte kasutades tähti, numbreid(1-9) ja kujundeid (kuusnurk, ruut, kolmnurk, romb, ristkülik, viisnurk, ring, trapets) ning sirg- ja lainejoont valides väga väikese, väga suure, väikese, suure või keskmise kujunduse;
  • mängib klaverimati abil koera, kassi, ja klouni häälega pilli;
  • loob noodikaartide abil muusikat.

I-Pad + Osmo Genius Kit 2017 mänge kasutavad 4-7-aastased lapsed

Laps…

  • avab ja sulgeb IPadi;
  • paigaldab õigele kohale tegevusaluse ja peegli;
  • kasutab äppe Masterpiece (peegel-joonistamine), TangramEDU (ruumiline mõtlemine ja kujundid), NumbersEDU (loendamine ja arvutamine).

TTS maastikurobot

Laps…

  • kasutab programmeerimisnuppe: edasi, tagasi (nooled), 45 kraadi vasakule/paremale, käskude käivitamine (start), pausi tegemine, mälu tühjendamine-, takistuste vältimine kiiruse muutmine ja roboti sisselülitamine;
  • kontrollib robotit tahvelarvutiga;
  • kontrollib robotit TTS käsulugejaga (TTS TacTile Code Reader).

TTS Flex-View digitaalne mikroskoop

Laps

  • avab arvutis xploview rakenduse;
  • ühendab mikroskoobi arvutiga;
  • kinnitab mikroskoobi alusruudustikule;
  • keerab vaadeldava eseme suurendamiseks mikroskoobi valitsat;
  • vajutab fotode ja videote tegemiseks pildistamise nuppu;
  • salvestab rakenduses tehtud fotosid ja videoid.

Tahvelarvuteid ja IPade kasutavad 4-7-aastased lapsed

Laps…

  • lülitab tahvelarvutit sisse-välja;
  • kasutab hariduslike robotite programmeerimiseks äppe: Blockly, Wonder, Path, Go, LegoWeDo2, Sphero play, Lego Education Train, CodingExpress, Rugged Robot, ScratchJR, Sphero Play, WeDo2.0, Wonder, Xylo;
  • kasutab teadmiste kinnistamiseks rakendusi: ALPA, Harjutaja, Kahoot, QR Scanner;
  • kasutab animatsiooni loomiseks äppe: Filmora, Stop Montion Studio;
  • IPadi Osmo mängudes kasutab äppe: Masterpiece, Tangram, Math.

Virtuaalreaalsuse (VR) prille kasutavad 5–7-aastased lapsed

Laps…

  • kogeb ja uurib turvalist virtuaalset keskkonda;
  • mõistab paremini ruumilisi suhteid (ees–taga, üleval–all, vasak–parem) ning orienteerub 3D-ruumis;
  • kirjeldab sõnadega, mida ta virtuaalkeskkonnas nägi või koges;
  • teab ja järgib VR-i kasutamise reegleid (privaatsus, turvaline asend, ekraaniaeg);
  • küsib abi, kui VR-keskkond tekitab segadust või ebamugavust;
  • teeb VR-kogemuse järel arutelus koostööd, kuulates ja jagades oma tähelepanekuid;
  • eristab juhendamisel virtuaalset ja päris maailma elemente.
Viimati uuendatud: 11.12.2025 15:12