Hindamiskriteeriumid digipädevuste valdkonnas

Alushariduses arendatakse laste digipädevust hoiurühmast alates läbi arutelude ja mängude, kus keskendutakse vajalike oskuste ja hoiakute kujundamisele, et seeläbi tagada ettevalmistus kooliks, kus digitehnoloogia rakendamine on igapäevaselt lõimitud õppetegevustesse. Eesmärgiks on toetada eakohaste probleemide lahendamise oskust ja leidlikkust.

INFO- JA ANDMEKIRJAOSKUS

Andmete, info ja digisisu otsing, sirvimine, filtreerimine, hindamine ja haldamine.

Laps…

  • avab veebilehitseja ja otsingumootori;
  • valib sobivad võtmesõnad infootsinguks (nt enda nimi, oma linn);
  • mõistab, et ekraanimeedias (nt multifilmides, videomängudes) kajastatu ei pruugi olla tõsielu;
  • salvestab nutiseadmesse digisisu (nt pilt, video, audio).

SUHTLUS JA KOOSTÖÖ DIGIKESKKONNAS

Suhtlemine digitehnoloogia abil - andmete, info ja digisisu jagamine. Viisakas käitumine digikeskkonnas.

Laps…

  • oskab öelda oma vanema/lähedase telefoninumbrit;
  • suhtleb rühmakaaslaste ja juhendajaga kasutades digi- ja robootikavahendeid eakohaselt - järgib seejuures kokkulepitud reegleid;
  • mõistab, et kõik inimesed internetis ei ole heatahtlikud ja hoidub võõrastega suhtlemisest;
  • nimetab, millist digisisu (nt pilt, video, audio) on sobilik jagada ja kellega;
  • kutsub hädaolukorras telefoni teel abi;
  • teeb digi- või robootika seadet kasutades rühmakaaslastega koostööd;
  • teab, et internetis ja elus kehtivad sarnased käitumisnormid;
  • teab, et iga tema tegevus internetis jätab jälje (nt tema tegevust saab jälgida);
  • teab, et tema loodud sisu eest vastutavad lapsevanem ja ta ise.

DIGISISU LOOMINE

Digisisu arendus, kohandamine, autoriõigused ja programmeerimine.

Laps…

  • loob koos õpetajaga lihtsa animatsiooni - teeb kaameraga fotosid;
  • joonistab digiseadmes ja/või digiseadmega (Bee-Bot, m-Tiny, OSMO Masterpiece) pilte.
  • salvestab audiot;
  • muudab ja täiendab enda loodud digisisu;
  • teab, et tema ise on oma loomingu autor;
  • täidab samm-sammulist tegevusjuhist;
  • juhib lihtsamaid robootikaseadmeid;
  • koostab lihtsa algoritmi (nt pildilise) ühest elulisest tegevusest.

DIGITURVALISUS

Digiseadmete, isikuandmete, tervise ja heaolu, privaatsuse ning keskkonna kaitse.

Laps…

  • kasutab digi- ja robootikaseadmeid heaperemehelikult;
    teatab täiskasvanule, kui digiseade ei ole töökorras või mõni selle detail on kaduma läinud;
  • teab, et tundmatuid programme või rakendusi digiseadmesse ei laadita;
  • küsib abi, kui ekraanile ilmuvad teated jäävad arusaamatuks;
  • mõistab, et tundmatute linkide ja reklaamide avamine on ohtlik;
  • teab, et oma isiklikku infot (nt nimi, kodune aadress, isiklikud pereasjad) internetis ei jagata;
  • teab, et kaaslaste pildistamiseks või filmimiseks tuleb luba küsida;
  • teab, et teiste inimeste kohta info jagamine internetis ei ole lubatud;
    mõistab, et piiratud aeg ekraani vaatamiseks on tema enda tervise kaitseks;
  • jälgib arvuti kasutamisel oma kehaasendit ja asukohta ning muudab seda vajadusel;
  • küsib täiskasvanult abi, kui ekraanil toimuv jääb talle arusaamatuks, tundub ebasobiv või on häiriv;
  • teab, et digitehnoloogia kasutamine kulutab energiat;
  • teab, et vananenud ja katkine tehnoloogia ei ole olmeprügi.

PROBLEEMILAHENDUS

Tehniliste tõrgete lahendamine, digitehnoloogiate valik ja uuendused, digipädevuse hindamine ja arendamine.

Laps…

  • avab ja sulgeb mobiilirakenduse;
  • kasutab erinevaid eakohaseid digiseadmeid (nt fotoaparaat, hariduslikud robotid);
  • lülitab digi- ja robootikaseadet sisse ja välja ning kasutab graafilise kasutajaliidese ikoone (nt ‘mängi’, ‘paus’, ‘peata’, ‘edasi’ nupud);
  • teab, et digiseadmeid on vaja laadida;
  • küsib abi, kui digiseadmed ei tööta;
  • valib ülesande lahendamiseks tuttava digi- ja robootikaseadme;
  • kasutab eneseväljenduseks etteantud digitehnoloogiaid;
  • annab enda digipädevusele hinnangu (nt kasutades pildilisi sümboleid).
Viimati uuendatud: 11.12.2025 15:19